Modul de funcționare al bujiilor incandescente (de pre-încălzire)

    Auto-aprinderea amestecului aer-combustibil a unui motor diesel necesită temperaturi mari în cilindru la sfârșitul comprimării. Dacă motorul este rece pornirea devine dificilă. Frecările interne mari, pierderea de compresie sunt mai pronunțate la temperaturi scăzute. Din aceste motive motoarele diesel au nevoie de sisteme auxiliare de încălzire a amestecului aer-combustibil pentru pornirea la rece.

Poziția bujiei incandescente în chiulasă și camera de ardere

Foto: Poziția bujiei incandescente în chiulasă și camera de ardere
Sursa: Bosch

    Asistarea pornirii la rece a unui motor diesel se face cu ajutorul unei bujii de pre-încălzire numită și bujie incandescentă. La temperaturi scăzute bujia este alimentată cu curent electric și degajă căldură în cilindru pentru a facilita pornirea motorului.

Bujie de pre-încălzire (incandescentă) pentru motoarele diesel de automobile

Foto: Bujie de pre-încălzire (incandescentă) pentru motoarele diesel de automobile
Sursa: Beru

    Aceste bujii sunt capabile să atingă temperaturi foarte înalte într-un timp relativ scurt, 850 °C în aproximativ 4 secunde. Bujiile sunt alimentate de la bateria automobilului și convertesc energia electrică în energie termică prin intermediul unei rezistențe electrice.

Componentele unei bujii de pre-încălzire (incandescentă)

Foto: Componentele unei bujii de pre-încălzire (incandescentă)
Sursa: Bosch

  1. terminal (conector) electric (se conectează cu modulul de control al bujiilor)
  2. șaibă de izolare
  3. element de etanșare
  4. electrod
  5. carcasă
  6. izolator termic
  7. rezistențe de încălzire
  8. tub de incandescență
  9. pulbere de oxid de magneziu

    Rezistența electrică (7) este compusă din două rezistoare legate în serie cu caracteristici diferite. Rezistorul din capul tubului incandescent este proiectat astfel încât să se încălzească foarte repede și să concentreze o mare parte din energia termică degajată. Tubul incandescent (8) trebuie să fie rezistent la coroziune cât și la temperaturile extreme din camera de ardere.

Etapele activării bujiilor de pre-încălzire (incandescente)

Foto: Etapele activării bujiilor de pre-încălzire (incandescente)
Sursa: Beru

Controlul bujiilor de pre-încălzire (incandescente)

    Activarea și dezactivarea bujiilor de pre-încălzire se face indirect de către calculatorul de injecție. Acesta comunică, de obicei prin protocolul CAN, cu unitatea de control a bujiilor incandescente (GPCM) care, prin intermediul unui releu, deschide sau închide circuitul de alimentare al bujiilor.

Sistemul de control al bujiilor de pre-încălzire (incandescente)

Foto: Sistemul de control al bujiilor de pre-încălzire (incandescente)
Sursa: e-automobile.ro (PCM/ECM – Continental, GPCU – Ford, bujii – Beru)

    Sistemul de control al bujiilor, ca urmare a informației primite de la calculatorul de injecție, comandă activarea acestora în două faze distincte:

  • pornirea motorului: în acestă fază bujiile sunt încălzite rapid pentru a asigura aprinderea amestecului aer-combustibil
  • funcționare la rece: este faza ce urmează imediat după pornire și presupune utilizarea în continuare a bujiilor pentru a reduce zgomotul și emisiile de fum ale motorului

    Durata fazei de funcționare la rece, în care bujiile incandescente rămân activate, depinde de temperatura motorului și poate ajunge și până la 180 secunde.

Diagnosticarea sistemului de pre-încălzire

    În cazul în care apare un defect cu sistemul de pre-încălzire (bujii, conectori electrici, cablaj, modul de control,  calculator de injecție) motorul prezintă următoarele simptome:

  • la rece pornește foarte greu sau nu pornește deloc
  • scoate fum negru-albastru
  • se aprinde martorul din bord pentru defecte legate de fiabilitatea motorului (cheia)

Codurile OBD pentru defectele sistemului de pre-încălzire

Codul Descrierea Locația
P0380 Circuitul "A" al bujiei de pre-încălzire -
P0381 Circuitul bujiei de pre-încălzire -
P0382 Circuitul "B" al bujiei de pre-încălzire -
P0383 Circuitul modulului de control al bujiilor de pre-încălzire - semnal sub limita minimă -
P0384 Circuitul modulului de control al bujiilor de pre-încălzire - semnal peste limita maximă -
P0670 Circuitul modulului de control al bujiilor de pre-încălzire - circuit deschis -
P0683 Circuitul de comunicare a modulului de control a bujiilor de pre-încălzire cu calculatorul de injecție -
P0684 Circuitul de comunicare a modulului de control a bujiilor de pre-încălzire cu calculatorul de injecție – semnal discontinuu/incoerent -
P066A Circuitul de control al bujiei 1 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă -
P066B Circuitul de control al bujiei 1 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă -
P066C Circuitul de control al bujiei 2 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă -
P066D Circuitul de control al bujiei 2 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă -
P066E Circuitul de control al bujiei 3 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă -
P066F Circuitul de control al bujiei 2 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă -
P067A Circuitul de control al bujiei 4 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă -
P067B Circuitul de control al bujiei 4 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă -
P067C Circuitul de control al bujiei 5 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă -
P067D Circuitul de control al bujiei 5 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă -
P067E Circuitul de control al bujiei 6 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă -
P067F Circuitul de control al bujiei 6 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă -
P068C Circuitul de control al bujiei 7 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă -
P068D Circuitul de control al bujiei 7 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă -
P068E Circuitul de control al bujiei 8 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă -
P068F Circuitul de control al bujiei 8 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă -
P069A Circuitul de control al bujiei 9 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă -
P069B Circuitul de control al bujiei 9 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă -
P069C Circuitul de control al bujiei 10 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă -
P069D Circuitul de control al bujiei 10 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă -
P0671 Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 1 - circuit  deschis -
P0672 Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 2 - circuit  deschis -
P0673 Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 3 - circuit  deschis -
P0674 Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 4 - circuit  deschis -
P0675 Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 5 - circuit  deschis -
P0676 Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 6 - circuit  deschis -
P0677 Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 7 - circuit  deschis -
P0678 Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 8 - circuit  deschis -
P0679 Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 9 - circuit  deschis -
P0680 Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 10 - circuit  deschis -
P0681 Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 11 - circuit  deschis -
P0682 Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 12 - circuit  deschis -
U0106 Comunicarea pierdută cu modul de control al bujiilor de pre-încălzire -
U0307 Incompatibilitatea software cu modulul de control a bujiilor de pre-încălzire -
U0407 Date/valori invalide primite de la modulul de control a bujiilor de pre-încălzire -

Cauze posibile ale defectelor sistemului de pre-încălzire

  • cablajul defect (ars, neizolat, întrerupt)
  • conectori oxidați, cu impurități
  • siguranțe arse (comanda bujiilor de pre-încălzire trece printr-o siguranță de limitare a curentului, ex. 60A)
  • bujii defecte (arse, deteriorate)
  • modulul de comandă defect (GPCU)
  • calculatorul de injecție defect (ECM/PCM)
  • magistrala de comunicație CAN defectă

Video – comparație între mai multe tipuri de bujii de pre-încălzire (incandescente)

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Login

Logo motorul anului