Istoria motorului diesel pentru automobile

    Este evident că piaţa auto mondială este dominată de motoarele cu ardere internă. Mai nou, o parte din piaţa motoarelor cu ardere internă clasice (diesel, benzină) este înlocuită cu motoare cu combustibili alternativi (etanol, biodiesel, CNG, LPG) care de asemenea sunt cu ardere internă.

    Sistemele de propulsie pe bază de energie electrică, automobilele hibride (micro hibrid, mild hibrid, full hibrid) şi electrice încep să devină o apariţie comună în parcul auto dar nu într-o măsură semnificativă.

    Cu toate că inovaţiile tehnologice, legate de automobilele hibride şi electrice, s-au dezvoltat într-un ritm alert, motoarele cu ardere internă nu şi-au spus ultimul cuvânt. Mulţi ani de acum înainte «stăpânii» sistemelor de propulsie ale automobilelor vor fi tot motoarele cu ardere internă.

    Sa privim un pic în trecut pentru a descoperii cine este părintele motorului diesel.

Rudolf Diesel

Foto: Rudolf Diesel (1858 – 1913)
Sursa: Wikipedia

    Cum spune şi numele, motorul diesel a fost inventat de Rudolf Diesel. Inginer, antreprenor şi inventator, Rudolf Diesel s-a născut pe 18 Martie 1858 la Paris. Părinţii Theodor şi Elise Diesel au emigrat din Germania în Franţa şi ulterior în Anglia datorită războiului franco-prusac.

    Absolvent cu onoruri academice al Universităţii Bavareze din München, Rudolf Diesel şi-a început cariera profesională încă din timpul studiilor la Uzina Mecanica Sulzer din Winterthur, Elveţia. După absolvire, s-a întors în Paris să lucreze împreună cu profesorul său, de la universitatea din München, Carl von Linde.

    Căsătorit în 1883 cu Martha Flasche, tatăl a trei copii, Rudolf Diesel decide să se mute la Berlin la începutul anilor 1890 pentru a-şi dezvolta experienţa profesională. şi-a concentrat studiile asupra maşinilor termodinamice, nemulţumit fiind de randamentul extrem de scăzut al maşinilor cu abur (randament termodinamic maxim de 10-15 %). A început cu proiectarea şi realizare unui motor termic ce funcţiona pe baza ciclului Carnot dar pentru a obţine rezultate mai bune a început să-şi dezvolte propriul motor. Motorul său se baza pe principiul injecţiei de combustibil la sfârşitul cursei de comprimare, combustibil ce se aprindea datorită temperaturii înalte rezultate în urma comprimării aerului.

Maşina pentru conversia căldurii în lucru mecanic - Rudolf Diesel

Foto: Maşina pentru conversia căldurii în lucru mecanic (Rudolf Diesel)
Sursa: US Patent 542846

    În 1893 publică o carte în limba germană ce pune bazele teoretice şi ale proiectării motoarelor termice cu randament ridicat, care vor înlocui motoarele cu abur. Teoria sa este susţinută şi de construcţia unui motor care funcţionează după principiile stipulate în carte. Astfel apare predecesorul motoarelor diesel din ziua de astăzi.

    Cu ajutorul lui Heinrich von Buz, directorul MAN AG, Rudolf Diesel reuşeşte să-şi testeze invenţiile şi teoriile. În aceeaşi perioadă obţine şi patentele pentru invenţiile sale atît în Germania cât şi în SUA.

    Se pare că pe 29 Septembrie 1913 Rudolf Diesel a încetat din viaţă la 55 de ani. Moarte a survenit în condiţii suspecte, trupul său fiind găsit plutind pe Canalul Mânecii într-o stare avansată de descompunere. Asocierea trupului cu Rudolf Diesel a fost făcută de către fiul acestuia Eugene Diesel pe baza lucrurilor găsite asupra lui (portofel, toc de ochelari, cutie de medicamente, etc.). Motivele morţii nu sunt clare, s-au luat în calcul şi varianta sinuciderii sau a asasinatului de către marii oameni de afaceri, industriaşi ai vremii.

    Moartea mult prea devreme a lui Rudolf Diesel a pus capăt unor eventuale serii de invenţii şi patente care ar fi contribuit la dezvoltarea ştiinţei şi a societăţii. La 55 de ani, un inginer, este în jurul apogeului profesional, deoarece datorită cunoştinţelor şi a experientelor acumulate poate sintetiza şi produce idei, teorii cu aport semnificativ asupra tehnologiei.

    Motorul lui Rudolf Diesel s-a impus, mai bine de 100 de ani, în diverse domenii ale tehnologiei. Aplicaţiile sunt diverse, de la motoare industriale, navale, pentru locomotive şi autovehicule până la motoare pentru aviaţie.

    Principul de funcţionare este acelaşi şi pentru motoarele diesel auto de generaţie nouă, îmbunătăţirile acestora constând în mare măsură în materialele utilizate, sistemele electronice de gestiune ale injecţiei de combustibil şi în post-tratarea gazelor de evacuare.

    Interesant este faptul că combustibilul original, care a stat la baza invenţiei lui Rudolf Diesel, a fost pe bază de ulei vegetal şi nu motorina. Se pare că datorită preţului tot mai mare al petrolului revenim la origini, la biodiesel.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Login

Logo motorul anului