Senzorul de temperatură motor (ECT) - mod de funcționare și diagnoză

    Senzorul de temperatură monitorizează temperatura lichidului de răcire al motorului, deci implicit temperatura medie a acestuia. Informaţia furnizată de senzorul de temperatură este utilizată de calculatorul de injecţie în principal pentru controlul turaţiei de ralanti şi pentru controlul îmbogăţirii amestecului (raportul aer-combustibil), mai ales în faza de pornire a motorului.

    Perioada dintre pornirea motorului şi momentul în care acesta ajunge la temperatura nominală de funcţionare (aprox. 80-90 °C) este critică mai ales pentru nivelul de emisii poluante. De reţinut că senzorul de temperatură motor are o influenţă semnificativă asupra consumului, orice defect care alterează semnalul transmis către calculatorul de injecţie are ca efect modificarea consumului de combustibil.

Caracteristica senzorului de temperatură al motorului

Foto: Caracteristica senzorului de temperatură al motorului

    Principiul de funcţionare al senzorului de temperatură motor are la bază un dispozitiv semiconductor numit termistor. Majoritatea materialelor conductoare au un coeficient pozitiv de temperatură. Acest lucru presupune că atunci când temperatura conductorului creşte, rezistenţa electrică creşte de asemenea. La polul opus se află termistorul, care are coeficient negativ de temperatură. Astfel la creşterea temperaturii rezistenţa electrică a semiconductorului scade.

Elementele componente ale unui senzor de temperatură motor – secţiune

Foto: Elementele componente ale unui senzor de temperatură motor – secţiune

    Senzorul de temperatură este introdus în blocul motor cu ajutorul unui filet prevăzut pe carcasa metalică (2). Termistorul (3), prin intermediul carcasei metalice, preia temperatura lichidului de răcire al motorului. Contactele electrice (4) transmit semnalul electric către calculatorul de injecţie, legătura dintre acestea fiind realizată prin intermediul conectorului din plastic (1).

Elementele componente ale unui senzor de temperatură motor

Foto: Elementele componente ale unui senzor de temperatură motor

Funcționarea motorului (simptomele) în cazul unui defect al circuitului de măsura a temperaturii

  • se aprinde martorul MIL: deoarece defectul senzorului de temperatură are impact asupra amestecului aer-combustibil și se depășesc limitele de emisii poluante
  • pornirea motorului devine dificilă: la pornirea la rece cantitatea de combustibil nu este ajustată corect în funcție de temperatură
  • crește consumul de combustibil: nu se face ajustarea corectă a îmbogățirii amestecului în funcție de temperatură
  • emisii de fum: datorită îmbogățirii excesive a amestecului aer-combustibil (oxigen insuficient) arderea nu este completă
  • funcționarea defectuoasă și/sau intermitentă a ventilatorului radiatorului motorului

Codurile de defect OBD ale circuitului de măsura a temperaturii

Codul Descriere Locația
P0115 Circuitul senzorului de temperatură al motorului 1 -
P0116 Circuitul senzorului de temperatură al motorului 1 - semnal în afara limitelor -
P0117 Circuitul senzorului de temperatură al motorului 1 - semnal sub limita minimă -
P0118 Circuitul senzorului de temperatură al motorului 1 - semnal pesta limita maximă -
P0119 Circuitul senzorului de temperatură al motorului 1 - semnal incoerent/discontinuu -
P011A Circuitul senzorilor de temperatură ai motorului 1/2 - incoerență între semnalele celor doi senzori -

    În funcție de arhitectura motorului termic, circuitul de măsura al temperaturii motorului poate să conțină și al doilea senzor, care are alocate următoarele coduri OBD 2.

Codul Descriere Locația
P2182 Circuitul senzorului de temperatură al motorului 2 -
P2183 Circuitul senzorului de temperatură al motorului 2 - semnal în afara limitelor -
P2184 Circuitul senzorului de temperatură al motorului 2 - semnal sub limita minimă -
P2185 Circuitul senzorului de temperatură al motorului 2 - semnal pesta limita maximă -
P2186 Circuitul senzorului de temperatură al motorului 2 - semnal incoerent/discontinuu -

Posibile cauze de apariție ale codurilor OBD

  • senzor defect - scurt-circuit intern al senzorului de temperatură
  • contactele senzorului - contactul dintre mufa de conectare a cablajului cu senzorul de temperatura nu este perfect, este oxidat sau conține impurități
  • cablajul electric - legăturile electrice dintre senzorul de temperatură și calculatorul de injecție sunt întrerupte sau neizolate
  • contactele calculatorului de injecție - contactul dintre cablajului senzorului de temperatură cu calculatorul de injecție nu este perfect, este oxidat sau conține impurități

Cum se face diagnosticarea circuitului de măsura a temperaturii?

    Dacă motorul are simptomele mai sus prezentate sau dacă cu ajutorul unui scantool citim codurile de eroare ale circuitului de măsură a temperaturii, acesta s-ar putea să fie defect. Identificarea componentei defecte presupune verificarea tuturor elementelor care contribuie la citirea temperaturii: senzor, contacte, cablaje, contacte, calculator de injecție.

Senzorul

    Funcționarea nominală a senzorului se poate determina pe baza caracteristicii acestuia. Cu ajutorul unui multimetru se fac două verificări:

  1. test de continuitate pe cei doi pini ai senzorului, pentru a determina dacă contactele sunt legate de elementul activ (termistor)
  2. măsurarea rezistenței senzorului demontat: valoarea rezistenței trebuie să corespundă cu valoare din caracteristica senzorului (exemplu la 20 °C trebuie să aibă aproximativ 2 kΩ)

    Caracteristica de rezistență electrică în funcție de temperatură diferă în funcție de compania care produce senzorul, astfel că, pentru o bună diagnosticare, trebuie să se cunoască specificațiile tehnice.

Contactele

    Atât contactele senzorului de temperatură cu cablajul cât și contactele cu calculatorul de injecție se verifică să nu fie rupte, oxidate, îndoite sau să conțină impurități.

Cablajul

    Cu cablajul decuplat de senzor și calculator se face mai întâi o inspecție vizuală pentru a depista eventualele rupturi, arsuri sau deteriorări a izolației. Apoi cu un multimetru se face un test de continuitate a firelor care conectează senzorul de calculator.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

pascu
Luni, 03 Iulie 2017
Turbocompresor presiune prea mare.Senzor de temperatura aer admisiune. vw tiguan 1.4. Tsi 4Motion 5N1

Raportează comentariul
pascu
Luni, 03 Iulie 2017
cod eroare p3376. Senzor temperatura aer admisiune .Semnal prea mic.Turbocompresor presiune prea mare.Senzor de temperatura aer admisiune. vw tiguan 1.4. Tsi 4Motion 5N1

Raportează comentariul
pascu
Luni, 03 Iulie 2017
cod eroare p3376. Senzor temperatura aer admisiune .Semnal prea mic.Turbocompresor presiune prea mare.Senzor de temperatura aer admisiune. vw tiguan 1.4. Tsi 4Motion 5N1

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului